Uitlezen van slimme gasmeters

In een slimme elektriciteitsmeter zit een geheugen dat het energieverbruik meet en opslaat. De slimme gasmeter heeft dat niet. De elektriciteitsmeter is verbonden met de gasmeter, zodat ook de gasstanden opgeslagen worden.

Op donderdag 12 mei is de uitleesstatus bij ongeveer 2000 slimme gasmeters in het duogebied* Enexis – Coteq veranderd naar “niet-uitleesbaar”.  De uitleesstatus van 700 slimme meters is onterecht gewijzigd. Coteq heeft dit geconstateerd en direct gecorrigeerd. Het kan echter voorkomen dat je al via jouw energieleverancier bericht hebt gekregen over deze gewijzigde uitleesstatus.

Hoe weet ik of mijn slimme meter nog wordt uitgelezen?
Beschik je over een elektriciteits- en gasmeter binnen Coteq netgebied? Dan wordt jouw slimme meter gewoon uitgelezen.
Beschik je over een elektriciteitsmeter binnen Enexis netgebied en heb je vragen over de statuswijziging? Dan adviseren we je contact op te nemen met netbeheerder Enexis.
Wil je weten wie jouw netbeheerders zijn? Bekijk dan www.mijnaansluiting.nl

Wordt mijn verbruik wel gemeten?
Tijdens de uitleesstoring wordt je energieverbruik wel gemeten en - zodra de meter weer bereikbaar is- doorgegeven aan je energieleverancier. 

Wat moet ik doen als mijn (slimme) meter kapot of in storing is?
Staat de teller stil of is het display niet leesbaar? Neem dan contact op met de netbeheerder Enexis. Zij zijn te bereiken via 088-857 7000.
Loopt je meter nog wel en is je display leesbaar, maar denk je dat de meterstand niet klopt? Dan kun je het beste contact opnemen met jouw energieleverancier. 

*Als je in duo-gebied woont, betekent dat Enexis jouw netbeheerder is voor elektriciteit en Coteq jouw netbeheerder is voor gas.