Het TF-signaal stopt 

Per 1 juli 2021 stoppen de netbeheerders met het verspreiden van het TF-signaal. Om te schakelen tussen dag- en nachttarief voor energie zijn er nieuwere en betere technieken. Vanaf deze datum is het TF-signaal verdwenen in het verzorgingsgebied van Coteq Netbeheer. Hieronder leggen we uit wat dit voor u betekent.

Wat is het TF-signaal?
Het toonfrequent signaal (TF-signaal) is een techniek die gebruikt wordt om de schakeling tussen dag- en nachtverbruik mogelijk te maken. Na 1 juli 2021 blijft alleen het signaal voor de openbare verlichting actief. Het signaal voor alle andere toepassingen stopt omdat het een verouderde en kostbare techniek is.

Dubbeltarief straks alleen met slimme meter
Met dubbeltarief betaalt u ’s nachts, in het weekend en op feestdagen iets minder voor uw elektriciteit dan overdag. U regelt via uw energieleverancier of u gebruik maakt van enkeltarief of dubbeltarief. Als het TF-signaal niet meer actief is, zorgt de slimme meter voor de schakeling. Indien u geen slimme meter heeft, dan kunt u vanaf juli 2021 geen gebruik meer maken van het dubbeltarief. Wilt u gebruik blijven maken van het dubbeltarief? Dan adviseren we u om een slimme meter aan te vragen.

Tref op tijd voorzorgsmaatregelen 
Heeft u apparatuur welke voor het schakelen als het ware mee lift op het TF-signaal? Denk bijvoorbeeld aan het automatisch in- en uitschakelen van bijvoorbeeld (tuin)verlichting op het eigen terrein, elektrische boiler, galerijverlichting of koelinstallatie. Het uitzetten van het TF-signaal heeft dan consequenties voor u. Alle toepassingen die gebruik maken van het TF-signaal moeten vanaf 1 juli 2021 op een andere manier worden aangestuurd aangezien deze automatische schakeling vanaf dan niet meer werkt. Wij adviseren u om tijdig te starten met het treffen van voorzorgsmaatregelen. Voor oplossingen kunt u terecht bij een erkende installateur.

Toelichting

Bekijk onderstaande video voor een verdere toelichting.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie of heeft u nog vragen? Kijk dan op de pagina veelgestelde vragen. Of stuur een e-mail naar info@coteq.nl of neem contact op onze collega's van de Servicedesk op telefoonnummer 0546 836 666.