Verscherpt toezicht op apparaten goede zaak

De gezamenlijke netbeheerders zijn blij dat het Agentschap Telecom komend jaar extra aandacht heeft voor de betrouwbaarheid van apparatuur. De toezichthouder kondigde maandag aan dat ze in 2019 het toezicht op de online handel verscherpt van onder meer draadloze apparatuur.

De netbeheerders d vinden het zorgelijk dat er steeds meer ondeugdelijke apparaten op de Nederlandse markt komen, die niet voldoen aan de normeringen. Steeds vaker zien we dat apparaten onveilig zijn, andere apparaten verstoren of zelfs de registratie van het energieverbruik van digitale energiemeters kunnen beïnvloeden. Nederlandse consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat apparaten die ze in huis halen veilig en betrouwbaar zijn. De gezamenlijk netbeheerders roepen daarom op tot strenger toezicht en aandacht voor de normeringen. 

De Nederlandse netbeheerders doen hebben afgelopen jaar bij Agentschap Telecom melding gemaakt van één ondeugdelijk apparaat dat bij drie klanten afwijkende meterstanden veroorzaakte. Inmiddels is dit apparaat aangepast.

Voor klanten die twijfelen aan hun energieverbruik hanteren de energieleveranciers en de netbeheerders sinds een aantal jaar een stappenplan:

Stap 1: controleer eerst of het elektriciteits- en gasverbruik volgens uw slimme meter onverklaarbaar afwijkt. Is dit niet het geval dan is verder onderzoek niet noodzakelijk. 

Stap 2: als er wel noemenswaardige afwijkingen zijn te vinden, kijk dan of het energieverbruik overeenkomt met soortgelijke huishoudens. Het Nibut heeft voorbeelden van een gemiddeld energieverbruik per type woning.       

Stap 3: Zoek eerst zelf een verklaring voor het hogere energieverbruik. Is uw gezinssituatie gewijzigd? Of heeft u onlangs een apparaat aangeschaft die veel energie verbruikt, zoals een elektrische boiler? Op www.milieucentraal.nl vindt u een lijst van apparaten in huis die een hoog verbruik hebben. Meer zicht op uw verbruik? Met een energieverbruiksmanager kunt u van moment tot moment bijhouden hoeveel u verbruikt. Kijk op www.energieverbruiksmanagers.nl voor meer informatie. 

Stap 4: Heeft u zelf geen verklaring gevonden, neem dan contact op met uw energieleverancier. De leverancier onderzoekt samen met u waar de oorzaak vandaan komt.

Stap 5: Als ook het onderzoek met de energieleverancier niks oplevert, maak dan een afspraak met de netbeheerder voor een ‘doormeting’ van de meter. Mogelijk dat er een technische oorzaak te vinden is, hier zijn kosten aan verbonden. Neem contact op voor meer informatie.